Friday, August 27, 2010

Tabiat memanaskan enjin di waktu pagi - Mitos atau realiti ?

Sekadar berkongsi.

Ana hari2 kasi panas enjin without fail

Upacara memanaskan enjin adalah antara amalan yang sinonim dengan hampir semua pengguna kenderaan di seluruh negara. Tak kiralah sama ada pemandu kereta, lori, van, bas sekolah, kereta kebal, motosikal berkuasa rendah dan sebagainya termasuk helikopter. Biasanya amalan ini dilakukan pada waktu pagi sebelum ke tempat kerja atau ke sebarang destinasi. Ada yang memanaskan enjin selama satu minit. Ada yang memanaskan selama 5 minit. Ada yang keluar rumah, hidupkan enjin kereta, masuk rumah, sarapan, pakai stokin, pakai kasut, kunci pintu dan baru terhegeh-hegeh masuk kereta untuk memulakan perjalanan. Gua syak makan masa dalam 15 minit juga. Brader-brader macam tu gua ingat mesti bangun awal punya. Semua ini dilakukan kononnya demi untuk menjaga enjin. Demi untuk memastikan jangkahayat enjin panjang dan sentiasa berprestasi tip top.

Masalahnya sekarang, di manakah pelajaran tentang memanaskan enjin ini diajar? Kalau tak silap gua, masa sekolah dulu pun tak ada pun cikgu-cikgu yang pandai-pandai ajar pasal benda ni. Masa pergi ambil kursus memandu di JPJ pun tak ada belajar benda-benda macam ni. Di univesiti pun tak ada belajar. Sekolah-sekolah agama rakyat pun tak ada menyediakan tajuk ini di dalam silibus pembelajaran mereka. Jadi di mana?

Berdasarkan pemerhatian gua dengan sedikit kajian, upacara pemanasan enjin telah dilakukan sejak zaman-berzaman. Mula-mula mungkin datuk gua start panaskan enjin kereta dia sebelum pergi sekolah kerja guru besar. Kemudian bapa gua pula bila dah pakai kereta, teringat pula amalan datuk gua masa nak pergi sekolah dulu. Jadi bapa gua pun setiap pagi sebelum nak pergi kerja panaskanlah juga enjin Volvo kegemarannya. Kemudian bila gua dah besar, dah pakai kereta sports dua pintu, gua pula ikut panaskan enjin kereta. Tapi sebenarnya gua tak buat. Sebab gua ada ilmu pengetahuan tentang enjin. Tambah lagi biasanya gua bangun lambat. Soalnya sekarang adakah pemanasan enjin ini perlu dilakukan? Apa kebaikannya dan apa keburukannya? Lagi satu kalau anda bijak laksana, siapa orang yang mula-mula panaskan enjin kenderaan di Malaysia ni?

Di negara-negara yang mementingkan penjagaan alam sekitar untuk kehidupan dunia yang lebih baik di masa mendatang, pemanasan enjin adalah tidak digalakkan dan sesetengahnya ditegah. Negara Kanada telah memulakan kempen nasional mereka untuk mengurangkan pemanasan enjin yang tidak diperlukan. Kempen yang sama turut dilakukan di Jepun , United Kingdom dan di Amerika Syarikat. Ada di antaranya sudah menetapkan satu undang-undang bahawa enjin kenderaan tidak boleh dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) melebihi 5 minit atau 3 minit bagi kenderaan ringan. Kenapa perkara ini ditegah?

The Canadian Office of Energy Efficiency telah bersetuju bahawa cara yang terbaik untuk memanaskan enjin adalah dengan memandunya. Walaupun suhu persekitaran berada di takat -20 darjah selsius, mereka menyarankan enjin kenderaan hanya perlu dipanaskan pada sekitar 15-30 saat sebelum meluncur ke jalanraya. Bayangkanlah berapa agaknya suhu di Malaysia ? Gua rasa memang dah tak payah nak panaskan enjin lagi dah. Start kereta terus jalan saja.

Salah seorang jurutera penghantaran kuasa di Ford, Amerika Syarikat iaitu Les Ryder berkata, “Engines run best at their design temperature”. Berdasarkan kenyataan Encik Les Ryder itu, operasi enjin yang cekap, bersih dan efisien hanya berlaku pada suhu enjin di tahap 85-90 darjah selsius. Oleh itu membiarkan enjin lu orang di dalam keadaan pepura (idling) adalah bukan cara yang terbaik atau terpantas untuk memanaskan enjin. Lebih baik jika memandunya atau dengan kata lain stail Amerika, lagi ‘gentle’ kalau pandu terus.

Tabiat memanaskan enjin atau membiarkan enjin berada di dalam keadaan pepura (idling) dikatakan adalah satu perkara yang tidak baik dan berfaedah. Pertamanya ia menyebabkan pembakaran bahanapi tidak dapat dilakukan dengan sempurna. Pembakaran tidak lengkap membawa kesan buruk kepada dinding silinder. Sisa bahan api yang tidak terbakar akan turun ke dinding silinder lalu membersihkan minyak pelincir yang berada di dinding silinder. Maka apa yang terjadi adalah dinding silinder akan mengalami kehausan akibat tiada pelinciran di bahagian sepatutnya. Bahan api yang tidak terbakar juga boleh jadi akan turun perlahan-lahan ke bahagian takung minyak pelincir. Apabila ia bergaul, sifat minyak pelicir akan berubah dan hilang kecekapannya.

Di samping itu, tabiat ini juga boleh mendatangkan masalah kepada palam pencucuh. Ia akan menganggu suhu kerja palam pencucuh. Palam pencucuh yang tidak berada di suhu sepatutnya akan menjadi kotor. Oleh yang demikian ia akan mendatangkan kesan kepada peningkatan bahan api sebanyak 5%.

Pada waktu pagi, sesetengah kenderaan biasanya akan mengeluarkan wap dari ekzos. Wap itu bukanlah wap minyak daripada enjin yang mengalami kehausan. Ia adalah wap air normal yang terhasil daripada enjin yang sejuk. Jadi apabila terlalu lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling), bertambah lama untuk enjin mengambil masa untuk panas. Ini menyebabkan wap air akan sentiasa berada di dalam sistem ekzos yang mana akan menjadikan paip ekzos cepat berkarat.

Kenderaan pada masa kini biasanya akan terdapat sebuah komponen yang dinamakan Catalytic Converter pada sistem ekzosnya. Kereta-kereta Malaysia pun gua tengok dah mula pakai. Komponen ini disediakan bertujuan untuk mengurangkan tahap toksik yang terdapat pada sisa atau hasil pembakaran sebuah enjin pembakaran dalaman. Antara kerja yang dilakukan komponen ini termasuklah men-convert karbon monoksida kepada karbon dioksida, mengurangkan nitrogen oksida kepada nitrogen dan air, mengoksidakan hidrokarbon yang tidak terbakar kepada karbon dioksida dan air dan sebagainya. Jadi faedah yang boleh diperolehi daripada komponen ini ialah pencemaran udara dapat diminimakan.

Walaubagaimana pun, masalah yang timbul jika enjin berada di dalam keadaan pepura (idling), komponen ini tidak berfungsi. Maka enjin dengan sesuka hati dapat mencemarkan udara. Komponen ini akan berfungsi hanya pada tahap suhu 400 – 800 darjah selsius yang dimana adalah pada satu kadar suhu yang sangat panas berbanding enjin. Semasa suhu itu ia akan bertindak menukar bahan tercemar dari sisa pembakaran enjin kepada bahan yang kurang berbahaya kepada alam sekitar. Bagi memastikan komponen ini cepat dan dapat berada di suhu yang mana ia boleh beroperasi, lu orang perlulah memandu. Bukan meninggalkan kereta hidup terbiar. Semakin lama enjin dibiarkan dalam keadaan pepura (idling) maka semakin lama juga Catalytic Converter ini tidur dan tak bekerja. Lu orang syak apa agaknya yang terjadi kepada alam sekitar?

Sekarang kita sudah mengetahui serba sedikit tentang keburukan memanaskan enjin. Ada tiga kesan yang penting di situ iaitu membazir bahan api, mencemarkan alam sekitar dan memunah wang ringgit. Mari kita lihat apa pula kebaikkan memanaskan enjin. Khabar-khabar angin mengatakan memanaskan enjin juga ada faedahnya. Salah satu perkara yang disebut adalah semasa enjin ditinggalkan di dalam satu tempoh yang agak lama, iaitu mungkin sehingga satu malam, bahan pelinciran akan turun meninggalkan komponen yang bergerak di dalam enjin ke bahagian bawah enjin. Jadi apabila kita mula menghidupkan enjin, kita perlu mengambil sedikit masa untuk memanaskannya supaya dapat memberi peluang bahan pelinciran itu naik dan beredar di setiap inci dan penjuru komponen dalaman enjin. Ya perkara ini benar. Tetapi apa yang lu orang perlu tahu bahawa setiap enjin telah dilengkapkan dengan satu komponen yang dipanggil pam minyak pelincir. Pam minyak pelincir ini dijana oleh pusingan crankshaft. Makin laju crankshaft berpusing maka makin cepat pam bahan api berpusing seterusnya mengagihkan minyak pelincir ke bahagian dalaman enjin.. Untuk memastikan crankshaft ini berpusing laju apa yang lu orang perlu buat? Adakah dengan hanya membiarkan enjin dalam keadaan pepura (idling)?

Kesimpulannya di sini tabiat memanaskan enjin di waktu pagi yang kononnya lagi lama lagi bagus adalah satu mitos yang tidak diketahui hujung pangkalnya. Perkara ikut-ikutan seperti ini bukanlah satu perkara yang asing bagi kita rakyat Malaysia . BMW sendiri pun cukup pantang kalau orang warm up enjin keretanya. Sebab dia orang tahu kalau enjin cepat rosak nanti mesti lu orang kompelin. Sebab itu kalau boleh BMW nak lepas hidup saja enjin kereta, terus blah cepat-cepat. Jangan tunggu-tunggu. Ini karang siap boleh masuk rumah pekena roti dua tiga keping, layan teh dulu sambil sembang-sembang dengan bini tapi enjin kereta terbiar hidup.

Satu perkara lagi yang boleh membantu mengurangkan pencemaran alam sekitar dan pembaziran bahan api adalah dengan mematikan enjin jika kenderaan lu orang tidak bergerak. Kalau tunggu makwe turun LRT, berhenti tepi jalan bergayut dengan telefon, tunggu bini masuk pasar mini beli barang dapur, dan tunggu anak balik sekolah depan pagar sekolah bawa bawalah matikan dulu enjin. Perkara itu tidak memberi sebarang faedah langsung malah boleh menyebabkan masalah pencemaran udara dan alam sekitar serta pembaziran wang ringgit. Sedarkah anda di dalam tempoh setahun, sikap mengurangkan enjin dibiarkan hidup dalam keadaan pepura (idling) ini mampu menjimatkan beratus ribu juta ringgit dan mampu menghentikan perlepasan jutaan tan gas rumah hijau ke atmosfera yang membawa pemanasan global.

Saturday, August 14, 2010

Jembatan adalah salah satu sarana transportasi darat terpenting selain terowongan, tidak harus dibangun mencolok, tapi di dunia ini ada saja jembatan yang dibangun mencolok, apa sajakah itu? Berikut daftarnya:

1.Jembatan Banpo (Korea Selatan): Jembatan Air Mancur
Tanggal 9 September 2008, Jembatan Banpo di Seoul (Korea Selatan) menjalani operasi facelift besar-besaran: sebuah air mancur 10.000 selang yang membentang di kedua pinggirnya. Setelah dipasang, jembatan ini berubah menjadi atraksi turis besar, ketika jembatan ini menembakkan 190 ton air per menit menggunakan air sungai di bawahnya.



2.Jembatan Millau (Perancis): Jembatan Tertinggi di Dunia


Setinggi 1.125 kaki di atas Lembah Tarn di selatan Perancis, mengarungi Jembatan Millau bisa dikatakan seperti terbang. Karya Foster & Partners ini sedikit lebih tinggi dari Menara Eiffel, memakan tiga tahun untuk pembangunan dan dibuka pada umum tahun 2004. Selain memberikan pemandangan lembah di bawahnya, ketika awan terbentuk di bawah jembatan, Millau bukanlah rute bagi orang yang takut ketinggian! Jembatan Millau memiliki panjang total 8.071 kaki dengan rentangan tunggal terpanjang 1.122 kaki dan kejelasan maksimum di bawah adalah 886 kaki; jadi jembatan ini sangat indah dalam bentuk miniatur ataupun bentuk aslinya. Dek jembatan ditopang oleh 7 pilon dan berbobot 36.000 ton. 7 menara, masing-masing setinggi 292 kaki dan berbobot 700 ton, dipasang ke pilon penopang.

3.Henderson Waves (Singapura): Jembatan Pejalan Kaki Terindah


Pada ketinggian 36 meter atau 12 tingkat dari permukaan jalan, jembatan ini merupakan jembatan pejalan kaki tertinggi di Singapura. Jembatan sepanjang 300 meter ini menghubungkan taman di Mount Faber dan Telok Blangah Hill.

4.Jembatan Teluk Hangzhou (Cina): Jembatan Lintas Lautan Terpanjang di Dunia


Melintasi Teluk Hangzhou berdirilah jembatan lintas lautan terpanjang di dunia, dengan panjang 35,673 kilometer (22 mil) dengan enam lajur jalan tol dua arah. Jembatan ini dibangun untuk menangani kemacetan lalu lintas di wilayah yang sedang berkembang pesat, memotong waktu tempuh antara Shanghai dan Ningbo dari empat jam menjadi 2,5 jam.



Jembatan ini menjalani banyak pembelajaran beberapa dekade sebelumnya sebelum disetujui tahun 2003, dan akhirnya dibuka pada 1 Mei 2008. Total investasi untuk jembatan ini senilai RMB 11.8 juta (sekitar US$1.4 milyar).

5.Rolling Bridge (Britania Raya): Jembatan yang dapat menggulung sendiri


Dirancang oleh Heatherwick Studio, Rolling Bridge pemenang penghargaan ini terletak di Paddington Basin, London. Daripada menggunakan mekanisme jembatan terbuka konvensional, yang terdiri dari elemen rigid tunggal yang naik untuk membolehkan kapal lewat, Rolling Bridge menggulung diri hingga dua ujungnya bertemu. Ketika dalam posisi horizontal, jembatan ini merupakan jembatan pejalan kaki besi dan kayu normal; terbuka penuh, jembatan ini membentuk lingkaran di satu sisi yang berbeda dari posisi lurusnya.

Dua belas meter panjangnya, jembatan ini dibuat oleh delapan bagian besi dan kayu, dan dibuat melengkung oleh tenaga hidrolik yang dipasang di handrail setiap bagian.

6.Jembatan Oliveira (Brazil): Jembatan kabel berbentuk X pertama di dunia


Jembatan Octavio Frias de Oliveira yang melintasi Sungai Pinheiros di São Paulo, Brazil dibuka bulan Mei 2008. Setinggi 138 meter (450 kaki), dan menghubungkan Marginal Pinheiros dengan Jornalista Roberto Marinho Avenue. Desainnya unik dengan 2 dek melengkung melintas satu sama lain melalui menara penopang berbentuk X.

7.Wind and Rain Bridge (Cina): Jembatan Bangsa Dong


Wind and Rain Bridge adalah simbol arsitektor bangsa minoritas Dong. Wind and Rain Bridhe di Diping adalah yang terbesar dalam jenisnya di Provinsi Guizhou, dimana komunitas Dong terbesar Cina menetap. Jembatan ini sepanjang 50 meter dan pertama dibangun tahun 1894 selama Dinasti Qing 100 tahun yang lalu. Tetapi, struktur aslinya terbakar dalam kebakaran besar 1959 dan yang dilihat pengunjung saat ini adalah pembuatan ulangnya yang selesai tahun 1964.

Merupakan arsitektur kayu murni yang terdiri dari pilar, purlin dan baluster dalam berbagai ukuran dan bentuk. Badan jembatan terbagi menjadi tiga bagian, yang terbesar di tengah berbentuk menara drum Cina tradisional. Pilaster dan eave jembatan dihiasi dengan bunga dan pahatan dan jembatan ini sangat unik.

8.Tower Bridge (Britania Raya): Jembatan Victorian Paling Terkenal dan Terindah


Selesai tahun 1894 oleh Horace Jones dan Wolfe Barry. Tower Bridge (dinamai sesuai dua menara mencolok setinggi 141 kaki dan Tower of London di dekatnya) adalah salah satu markah tanah terkenal di London dan salah satu yang terindah di dunia. Jembatan sepanjang 800 kaki ini memiliki spasi 28 kaki bila tertutup tapi terbuka di tengahnya hingga mencapai 140 kaki yang membolehkan kapal berlayar di Thames. Di hari-hari dimana barang dipindahkan melalui laut daripada udara jembatan ini dinaikkan sekitar 50 kali setiap harinya. Tower Bridge menggunakan 432 pekerja yang membangunnya selama 8 tahun. Pada waktu itu mereka menenggelamkan 70.000 ton beton ke dalam 2 pier besar, menempatkan 2 struktur penopang ke tempatnya yang masing-masing berbobot 1.000 ton dan menghiasi seluruh jembatan dengan batu Portland dan granit Cornish untuk menutupi 11.000 ton besi di bawahnya.

9.Jembatan Air Magdeburg (Jerman): Jembatan Air Terbesar di Eropa


Jembatan Air Magdeburg menghubungkan bekas Jerman Timur dan Barat di Sungai Elbe, dan dibangun sebagai bagian dari proyek penyatuan kembali Jerman. Sepanjang 1 km, jembatan air senilai 500 juta euro ini membolehkan kapal angkut sungai menghindari kanal panjang yang padat di sepanjang Elbe. Pengapalan sering terhadang di jembatan ini bila tanda air sungai berada di tingkat terendah.

10.Ponte Vecchio (Italia): Jembatan Tertua dan Terkenal


Ponte Vecchio di Florence adalah salah satu atraksi turis terkenal di Italia, dan dianggap sebagai jembatan lengkung batu tertua di Eropa, meskipun banyak bagian yang lebih tua. Sebenarnya dibangun dari kayu hingga akhirnya dihancurkan oleh banjir tahun 1333, dan dua belas tahun kemudian jembatan dibangun kembali menggunakan batu. Terkenal karena banyak pertokoan, jembatan ini merumahkan setiap orang mulai pedagang dan tukang daging Abad Pertengahan hingga toko cinderamata dan penjual karya seni.
Inilah 10 Rumah Paling Mewah dan Mahal di Dunia
Posted on Juni 4, 2010 by KOEZZ
i
Rate This

1) Antilla, Mumbai
Price – $1 billion



The gizmo-mewah penuh pad, bernama “Antilla,” adalah 27-cerita, 40,000 sq / ft menara yang dimiliki kepala Mumbai berbasis raksasa petrokimia Reliance Industries. Bangunan akan berdiri 570-ft tinggi di atas tanah dan akan memiliki 400,000 kaki persegi ruang interior. Rumah memiliki enam cerita tentang tempat parkir yang sendirian setelah tempat tinggal dengan sembilan lift dan sejumlah ruang penyimpanan dan lounge dimulai. Sebagian besar kaca, ia memiliki staf yang terdiri dari 600 pelayan, tapi di tingkat rumah mewah ini semakin blinged keluar, kita tidak akan terlalu terkejut jika jumlah meningkat dua ratusan lagi!
2) Villa Leopolda, Cote D’Azur, France
Price – $506 million



Terletak di Riviera Perancis dan dibangun di atas 29.000 kaki persegi ruang interior yang terbuka untuk terawat dan kolam renang, juga memiliki 11 kamar tidur dan 14 kamar mandi. Vila tidak hanya dikenal memiliki pemandangan laut terbaik di bagian selatan Perancis, tetapi juga duduk di 10 hektar lahan yang menjalankan rapi sampai ke resor Villefranche. Awalnya dibangun untuk raja Belgia Leopold’s gundik, rumah ini telah menjadi sarang tembakan besar seperti perbankan akhir raja Edmund Safra, pendiri Microsoft Bill Gates dan Fiat Gianni Agnelli konglomerat.

3) The Penthouse, London
Price – $200 million



Datar yang paling mahal di dunia, yaitu £ 6.000 per sq / ft duduk di atas 82 apartemen lainnya di terkenal Nomor Satu Hyde Park alamat. Dijaga oleh SAS, dengan fitur-fitur khusus seperti panik kamar, jendela antipeluru, iris scanner dan bahkan sebuah terowongan rahasia ke dekat Mandarin Hotel, apartemen adalah yang terbesar dari semua flat mewah di ambisius Satu Hyde Park. Membanggakan gedung komunal spa, lapangan squash dan bahkan mencicipi anggur kamar! Apartemen mewah ini akan memiliki 24-jam layanan kamar meskipun lantai ke langit-langit lemari pendingin.

4) Fairfield Pond, The Hamptons
Price – $170 million



Adil Field, Ira Rennert Estate, diberi nama setelah Fairfield Pond, yang berdekatan dengan properti. Terletak di 63 hektar, rumah utama terdiri dari 66.000 kaki persegi, dengan bangunan luar tambahan sehingga total luas ruang untuk lebih dari 100.000 meter persegi. Italianate dalam desain, terdapat 29 kamar tidur, 39 kamar mandi, squash dan lapangan tenis dan berbagai fasilitas lainnya.

5) Hearst Mansion, Beverly Hills
Price – $165 million



Beverly Hills bergengsi ini rumah, yang dulunya rumah hartawan surat kabar AS William Randolph Hearst, memiliki 6 terpisah tempat tinggal, 3 kolam renang, delapan perapian, lapangan tenis, klub malam dan 29 kamar tidur, semua tersebar di lebih dari 6 hektar tanah di Beverly Hills yang terkenal yang disebut lingkungan Platinum Triangle. Rumah yang diakui secara nasional ini kemudian dibeli oleh pengacara dan investor Leonard Ross pada tahun 1976, yang menginginkan “perubahan gaya hidup.” Pembelian ini akan membuat Anda pemilik real estate paling mahal di Amerika Serikat dan lebih dari itu, Anda akan menjadi tetangga sebelah untuk CEO Amazon, Jeff Bezos, termasuk Tom Cruise dan Katie Holmes dan David dan Victoria Beckham.

6) Franchuk Villa, Kensington
Price – $161 million



Ini berlantai enam properti di Belgravia, pusat kota London, memiliki 20-kaki langit-langit, perlengkapan mewah dan lebih dari 21.000 kaki persegi ruang hidup. Seiring dengan Ejaan Candy’s Holmby Hills mansion, ini semen putih-rumah-fronted Nomor 10 Belgrave Square, yang dimiliki oleh pengembang Libanon Musa Salem, sekarang rumah yang paling mahal di pasaran di dunia. Mr Salem membeli properti ini bertahun-tahun kembali pada sewa panjang dari Grosvenor Estate, dengan kondisi untuk memulihkan rumah Victoria penuh kemuliaan. Mewah fasilitasnya termasuk kolam renang di ruang bawah tanah, sebuah gym, sebuah home theater, ruang garasi, sebuah rumah berita dan banyak lagi.

7) “The Pinnacle,” Montana
Price – $155 million



Ski mewah ini pondok adalah menjadi properti terbesar di milyarder-hanya eksklusif ski dan golf pribadi masyarakat, “Yellowstone Club.” Tentu saja kemudian, ia akan menjadi pemilik rumah dari kelompok elit ini, Tim dan Edra Blixseth. Meskipun tidak dianggap besar dibandingkan dengan orang lain dalam daftar ini dengan hanya 10 kamar tidur, rumah ini akan mencakup dipanaskan di seluruh lantai rumah yang membentang sepanjang jalan menuju jalan yang panas, maupun perapian di semua kamar mandi, gudang anggur yang besar, indoor / kolam renang, gimnasium dan ruang pijat.

“The Manor,” Los Angeles
Price – $150 million



Chateau Prancis ini bergaya rumah ini dibangun pada tahun 1991, telah 5.248 meter persegi ruang pada lebih dari 4,6 hektar dan juga merupakan rumah pribadi terbesar di Los Angeles County. Ejaan utama rumah itu terletak di ujung jalan yang panjang dan dilindungi oleh sistem keamanan. Fasilitas mewah lainnya termasuk boling, membungkus hadiah-ruangan, kelembaban terkontrol perak gudang, lapangan tenis, dua kolam renang, tukang pangkas rambut dan salon kecantikan di loteng, spa, sebuah gaya abad 18 taman, taman atap, kebun jeruk dan tempat parkir bagi lebih dari 100 mobil. Ruang pemutaran juga salah satu hal utama, di mana sebuah proyektor muncul dari lantai di klik tombol sebagai penutup tirai jendela.

9) Updown Court, Windlesham, Surrey
Price – $139 million



Dibangun di besar 58-acre estate mewah di tengah sekelilingnya Windlesham, struktur masif ini menawarkan 103 kamar ditambah segala sesuatu yang dapat digambarkan sebagai kehebatan dan kekayaan untuk inti. Pengadilan utara desa menawarkan bowling dan bioskop pribadi untuk rekreasi, kandang jika Anda menyukai kuda dan squash dan lapangan tenis untuk memukul beberapa tembakan bila Anda ingin bersantai. Selain itu, jalan masuk yang dipanaskan marmer menanti Anda setiap pagi bersama-sama dengan tempat parkir yang cukup besar untuk menampung delapan limusin.

10) Dracula’s Castle, Romania
Price – $135 million




Dibangun di besar 58-acre estate mewah di tengah sekelilingnya Windlesham, struktur masif ini menawarkan 103 kamar ditambah segala sesuatu yang dapat digambarkan sebagai kehebatan dan kekayaan untuk inti. Pengadilan utara desa menawarkan bowling dan bioskop pribadi untuk rekreasi, kandang jika Anda menyukai kuda dan squash dan lapangan tenis untuk memukul beberapa tembakan bila Anda ingin bersantai. Selain itu, jalan masuk yang dipanaskan marmer
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...