Saturday, May 19, 2012

Makam Mat Eksan (setelah mati)..bangkit kembali dari kubur...


 kubur Mat Eksan





Mat Eksan - Datuk mati kemudian bangkit kembali dari kubur selepas sebulan
Seorang datuk berumur 75 tahun yang bernama Mat Eksan telah ditemui meninggal dunia dalam keadaan tergantung di pokok dan membusuk pada 26 Mac lalu. Tapi pada 20 April, dia bangkit dari kubur dan pulang ke rumah.

Kejadian itu berlaku di Kecamatan Mojoroto, Kota Kediri, Indonesia. Dikatakan bahawa dia ditemui oleh seorang lelaki yang mengenalinya dan membawanya pulang.

Menurut Mukini (50), anak sulung Mat Eksan, ketika memeriksa di bilik mayat RS Bhayangkara ciri-ciri fizikalnya serupa dengan orang tuanya. "Saya hafal jari ketiga kaki kiri bapa lebih panjang dari jari kedua," katanya kepada Surya.

Cuma ketika itu Mukini mengaku tidak boleh memeriksa wajah dan kepalanya kerana keadaan mayatnya sudah rosak. "Wajahnya sudah tidak boleh dikenali, tapi ciri jari kaki dan lengannya sama dengan milik bapa," ujar karyawati PT Gudang Garam tersebut.

Jenazah Mat Eksan sendiri terus dimakamkan keluarganya di pemakaman umum desa setempat pada tarikh 1 April 2011 lalu. Penguburan Mat Eksan dilakukan pada malam hari di pemakaman yang terletak di tengah-tengah kebun tebu.

Keadaan makamnya juga mengandungi misteri kerana tanahnya saat ini tenggelam sekitar 20 cm. Bahkan, batu nisan yang tertulis nama Mat Eksan wafat, 01 - 04 -2011 sempat terpendam dalam tanah. "Biasanya makam selepas 20 hari tanahnya tenggelam," ujar Supendi, juru kunci makam yang turut memakamkan Mat Eksan.






Tips bila suhu enjin kereta terlalu panas (overheat)




Kereta yang mengalami kepanasan enjin secara tiba-tiba boleh dikatakan sangat berbahaya kerana boleh mengakibatkan kereta akan terbakar atau mengeluarkan asap yang banyak. Jom ketahui puncanya.

Tips Bila Suhu Enjin Kereta Terlalu Panas (Overheat) | Ketika memandu, adalah amat penting untuk sentiasa melihat papan meter kenderaan anda setiap beberapa ketika. Ini kerana meter kenderaan memberi informasi seperti suhu enjin, kelajuan kenderaan, isipadu minyak dan kelajuan kitaran enjin. Kegagalan untuk mengawal kadar kepanasan suhu enjin akan menyebabkan kereta kita boleh terbakar dan enjin kereta akan mengalami kerosakan teruk. Tambahan lagi, berkemungkinan besar, enjin sudah tidak boleh digunakan lagi.

Jadi, apa yang perlu dilakukan bila meter anda menunjukkan kepanasan yang tinggi speerti ini? Baiklah, selalunya, diulangi selalunya (bukan setiap masa). Keadaan ini disebabkan oleh faktor kenderaan anda tidak mempunyai cecair atau air yang mencukupi untuk menyejukkan enjin kereta anda. Ini mungkin akibat daripada sistem penyejukan anda mengalami kebocoran atau faktor manusia  (lupa isi air).
    Jangan panik walaupun asap putih sudah kelihatan dari hadapan enjin kereta anda.
  •     Cari lokasi berhenti sehampir mungkin.
  •     Berhenti dengan selamat.
  •     Matikan kenderaan anda dan biarkan selama 15 minit.
  •     Cari sumber air terdekat. Sediakan juga tuala. (pastikan anda tidak kisah jika tuala ini kotor)
  •     Basahkan tuala kotor tersebut dan pegang tutup sistem penyejukan/ penutup radiator anda menggunakan tuala tersebut

Putarkan penutup radiator.
PERHATIAN
  • Air panas mungkin keluar dari tutup radiator, jadi pastikan tuala di tangan anda sudah sedia basah.
  • Jika tiada apa-apa berlaku, isi air dari ke dalam lubang radiator.
  • Lihat di bawah kenderaan anda. Jika tiada air yang mencurah-curah, maka, kenderaan anda cuma kekurangan air.
  • Namun jika berlaku tumpahan cecair di bawah kenderaan, sediakan sumber air sebanyak mungkin dan terus menuju ke bengkel berhampiran.
  • Jika enjin panas semula, lakukan perkara di atas dan sila sabar.
Melayukini.net - Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, kita pastikan sebelum menghidupkan enjin kereta, lihat kadar air sama ada ia berkurangan ataupun tidak. Jika berkurangan perlu ditambah air untuk memastikan suhu enjin berada dalam keadaan terkawal dan tidak overheat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...