Tuesday, April 10, 2012

Nabi Muhammad s.a.w suka bersama orang miskin

Dalam kehidupan Nabi Muhammad s.a.w, baginda adalah dekat dengan golongan-golongan miskin termasuk anaknya sendiri. Walaupun Rasulullah s.a.w adalah seorang pemimpin negara, tetapi baginda dan anak-anaknya tidak kaya dan tidak berharta. (Amacam, boleh cari pemimpin seperti ini sekarang?)


Dan jika Rasulullah masuk ke dalam suatu majlis, baginda akan
duduk bersama-sama dengan orang-orang miskin. Baginda tidak sombong dan bermegah dengan kedudukan dan pangkat. Baginda adalah seorang manusia yang sangat tawadhu' dan rendah diri.

Adakah kita sekarang ini suka bersama orang-orang miskin? Mungkin ketika dekat pilihanraya saja, ataupun ketika-ketika untuk memancing undi. Bukannya setiap hari seperti yang Nabi Muhammad s.a.w lakukan. Malah kita agaknya lebih suka bersama golongan-golongan berada agar duit poket kita tidak terbang malah semakin masyuk.


Dari Haritsah bin Wahab r.a., katanya: "Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sukakah engkau semua saya beritahu, siapakah ahli syurga itu? Mereka itu setiap orang yang lemah dan dianggap lemah oleh para manusia, tetapi jikalau dia bersumpah atas Allah, pastilah Allah mengabulkan apa yang disumpahkannya itu. Sukakah engkau semua saya beritahu, siapakah ahli neraka itu? Mereka itu ialah setiap orang yang 'utul (keras), jawwazh (bakhil) tetapi gemar mengumpulkan harta, lagi pula bongkak." (Muttafaq 'alaih)


Dari Abu Said al-Khudri r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: "Syurga dan neraka itu saling berbantah-bantahan. Neraka berkata: "Di dalamku ada orang-orang yang keras kepala - gemar memaksakan kehendaknya pada orang lain - serta orang-orang yang congkak." Syurga berkata: "Di dalamku ada para manusia yang lemah-lemah serta kaum fakir miskin." Allah lalu memutuskan perbantahan mereka itu dan firmanNya: "Engkau itu, syurga, sesungguhnya adalah tempat kerahmatanKu, yang Aku merahmati denganmu itu siapa saja yang Kukehendaki, sedang engkau neraka, sesungguhnya adalah tempat penyiksaanKu, yang Aku menyiksa denganmu siapa saja yang Kuhendaki. Atas kehendakKu pula lah kedua-duanya itu siapa-siapa yang akan diisikannya." (Hadith Riwayat Muslim)


Dari Usamah r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: "Saya berdiri di pintu syurga, tiba-tiba - saya lihat - kebanyakan orang yang memasukinya itu adalah orang-orang miskin, sedang orang-orang yang mempunyai kekayaan masih tertahan - belum lagi diizinkan untuk masuk syurga. Tetapi para ahli neraka sudah semua diperintahkan untuk masuk neraka. Saya juga berdiri di pintu neraka, tiba-tiba -saya lihat - kebanyakan para ahli neraka itu adalah kaum wanita." (Muttafaq 'alaih)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...