Saturday, July 20, 2013

Perbezaan polip rahim vs fibroid

Perbezaan Antara Polip rahim vs fibroid

Apakah polip rahim?

A polip dalam rahim adalah penumbuhan yg terlalu cepat tisu yang timbul daripada endometrium - lapisan rahim. Tisu ini dibuang semasa kitaran haid. Selepas tempoh, endometrium regenerates pesat di bawah pengaruh hormon. Polip berlaku di kawasan di mana lapisan tumbuh berlebihan.

Polip rahim bujur atau bulat, mereka kekal melekat pada dinding rahim oleh asas yang besar atau tangkai nipis. Polip biasanya berlaku di kalangan wanita perimenopausal atau menopaus. Walaupun polip biasanya terkandung dalam rahim, mereka kadang-kadang mungkin timbul di permukaan terusan serviks.

Apakah Perbezaan Antara Polps vs rahim fibroid?

Perbezaan utama antara polip rahim dan fibroid rahim adalah bahawa fibroid adalah terdiri daripada tisu otot dan polip diperbuat daripada tisu endometrium.

Polip vs fibroid

1. Komposisi dan Tekstur Polip diperbuat daripada tisu endometrium. Mereka adalah mudah dibentuk dan berpunca dari lapisan dalam rahim. Fibroid rahim diperbuat daripada tisu otot keras. Mereka biasanya berkembang dalam lapisan otot yang tebal rahim.
2.  Regresi polip kecil mungkin merosot di mana-mana peringkat. Fibroid tidak merosot. Sesetengah fibroid boleh mengecut, tetapi hanya selepas menopaus.
3.  Polip Saiz biasanya sangat kecil. Mereka dalam pelbagai saiz daripada hanya beberapa milimeter kepada beberapa sentimeter. Fibroid boleh pelbagai saiz daripada hanya beberapa milimeter dengan saiz tembikai.
4.  Pilihan Rawatan noninvasive Tiada pilihan rawatan noninvasive untuk polip. Beberapa bentuk fibroid       boleh dirawat dengan noninvasive MR berpandu Fokus Pembedahan Ultrasound.

Adakah Polip rahim Gejala Berbeza Gejala fibroid rahim?

Polip rahim dalam rahim adalah berbeza daripada fibroid. Sejak fibroid rahim berbeza dari segi saiz dan tekstur daripada polip rahim, badan bertindak balas kepada mereka yang berbeza.
Apakah Polip rahim Gejala?

Polip gejala termasuk:

Pendarahan haid yang tidak teratur yang berbeza-beza dalam tempoh dan berat
Mengesan, atau pendarahan antara tempoh haid
kemandulan
Pendarahan faraj selepas putus haid
Apakah Gejala fibroid rahim?

Tanda-tanda fibroid rahim termasuklah:

Sakit pelvis atau tekanan
Haid yang amat berat dan berpanjangan
Perut membesar yang boleh disalah anggap untuk mengandung, atau berat badan
Tekanan pada pundi kencing yang menyebabkan keperluan yang berterusan untuk membuang air kecil, inkontinens, atau ketidakupayaan untuk mengosongkan pundi kencing
Tekanan pada usus yang boleh membawa kepada sembelit dan / atau kembung
Sakit semasa hubungan
Sakit di belakang kaki
Polip dan fibroid persamaan

Polip rahim dan fibroid kedua-duanya boleh menjejaskan proses pembiakan yang sama dengan alat perancang antara rahim.
Kedua-duanya adalah pertumbuhan hormon disebabkan
Kaedah rawatan yang paling untuk kedua-dua polip dan fibroid invasif

utk mklumat yang lebih terperinci sila lihat PAGE khusus saya -  about fibroids and polyps ...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...